نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

قارچ گانودرما یا پادشاه گیاهان چیست؟

قارچ گانودرما (Ganoderma Mushrooms) که به اسم قارچ ریشی در ژاپن (Reishi mushroom)  و با نام لینگزی (lingzhi) در چین شناخته می‌شود، غذایی با بیشترین مقدار آلکالین در جهان و سرشار از بتا گلوکان است. اسم علمی این قارچ، لوسیدوم گانودرماست و حدود ۸۰ نوع از این قارچ در جهان یافت شده است. پیشینه مطالعاتی و نوشتاری آن به درازای تاریخ کهن چین و قدمتی ۲۲۰۰ ساله دارد و همواره یکی از قابل توجه ترین گیاهان دارویی در پزشکی سنتی چین بشمار رفته و می رود.

درعصر جدید اما، و به وسعت یک جهان،  قارچ گانودرما را با لقب «پادشاه گیاهان دارویی» می شناسند. علاوه بر طب سنتی چین، امروزه بسیاری از محققان در کشورهای مختلف و بر اساس تحقیقات علمی صورت گرفته، بر این باورند که تاثیر گانودرما بر امراض گونانون ثابت شده است و در گانودرما توانسته وضعیت سلامت کلی  بدن را بهبود ببخشد.

در کتاب های تاریخی چین که روایاتی گوناگون از پیشینه ی آن کشور نقل شده ، راوی قصه هایی از افراد ثروتمندی است که در زمان‌های گذشته از این قارچ شگفت‌انگیز برای به ‌دست آوردن جاودانگی و آرامش و در واقع دستیابی به طول عمری بیشتر استفاده می‌کردند.

ارزش غذایی گانودرما

قارچ گانودرما لوسیدوم حاوی بیش از ۳۰۰ ماده‌ی مغذی مختلف از جمله بتا گلوکان، استرول های گیاهی، پلی ساکارید، پتاسیم، ویتامین D ، ویتامین A ، ویتامین های B، فسفر، کلسیم، ، ویتامین C، و ویتامین E  و تری ترپن‌ها می‌باشد. تری‌ترپن‌ها که در زیر مجموعه از ترپن‌ها قرار می گیرند، دارای خواص شگفت انگیزی چون خاصیت ضد التهابی ، ضد توموری و پایین آورنده چربی هستند که چنین تاثیراتی برای آن ها به اثبات رسیده است.

برخی دیگر از مواد مغذی موجود در این گیاه افسانه ای که باعث بهبود امراض و در نتیجه بروزسرزندگی دوباره می گردد، عبارتند از از پلی‌ساکاریدها، آنتی‌اکسیدان‌ها، آدنوزین، پروتئین و آلکالویدها، سیلیس ، گوگرد، آهن ، سدیم، روی ، مس ، منگنز و استرانسیوم.

وجود برخی از پروتئین ها در این قارچ مانند  LZ-8 ، به تقویت و سلامتی کلی سیستم ایمنی بدن، کمک بسزایی می کند.

 ژرمانیوم که از نظر غلظت (۴۸۹ میکروگرم بر گرم) پنجمین عنصر در بین مواد معدنی کشف شده است و در بسیاری از گیاهان از جمله جینسنگ ، آلوئه ورا و سیر به مقدار بسیار کمی موجود است، در گانوردما بعنوان پنجمین ماده ی کشف شده دیده شده است. به این ماده معدنی، خواصی چون تقویت سیستم ایمنی،ضد توموری، و حاوی آنتی اکسیدان نسبت داده شده است.

مزایای گانودرما

تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از تاثیرات گانودرما افزایش‌ قدرت در سیستم ایمنی بدن است. گانودرما نه ‌تنها سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند، بلکه آن را تنظیم هم می‌کند. به اینصورت که تعادل متابولیک را تنظیم کرده و سنتز نوکلئیک اسید را در بدن بهبود می‌ بخشد. پلی‌ساکاریدها سطوح اینترفرون در بدن را با افزایش انتشار پروتئین از گلبول‌های سفید خون، افزایش می‌دهند. این گلبول‌های سفید به جلوگیری از گسترش بیماری کمک می‌کنند.

پژوهش‌ها نشان داده است که بیمارانی که گانودرما مصرف کرده اند، اثرات جانبی کمتری در شیمی‌درمانی و پرتودرمانی داشتند. بازیابی پس از جراحی نیز بهتر انجام شده است.

ضدآلرژی

 گانودرما می‌تواند از واکنش‌های آلرژیک مختلف مانند آسم و درماتیت جلوگیری کند. تریتپنز که یک ترکیب موجود در گانودرماست، اثرات ضدویروس و ضدآلرژی دارد. این ماده از انتشار هیستامین جلوگیری می‌کند و این ماده را مناسب برای آلرژی می‌کند. پلی‌ساکاریدها توانایی آنتی‌بادی‌ها برای جنگ با باکتری‌ها و ویروس‌ها که باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شوند را بهبود می‌بخشند. گانودرما برای درمان آلرژی‌های ناشی از شوک اتوپیک، درماتیت، تب یونجه و آلرژی‌های غذایی و دارویی نیز مناسب است

بهبود شرایط قلب

پژوهشگران در چین و ژاپن یافته‌اند که اسیدگانودریک که در گانودرما وجود دارد جریان خون را بهبود بخشیده و جذب اکسیژن را در ماهیچه قلب کاهش می‌دهد. همچنین کلسترول را کاهش داده و از تجمع پلاکتی جلوگیری می‌کند که اغلب باعث حمله قلبی می‌شود. گانودرما از تولید پلاک در رگ‌ها جلوگیری می‌کند. پلاک با باریک کردن مسیر رگ‌ها باعث محدود شدن جریان خون شده و باعث تصلب شریان می‌شود. در پژوهشی که انجام شده، مصرف گانودرما به مدت ۲ هفته می‌تواند فشارخون را به‌مقدار زیاد کاهش دهد. بطور کلی ، هنوز تحقیقات بیشتری در رابطه با قارچ گانودرما و سلامت قلب مورد نیاز است.

التیام کبد

این گیاه قوی می‌تواند کبد را از آسیب‌های ناشی از عوامل فیزیکی و بیولوژیکی حفظ کند. همچنین اتانول ناشی از کبد چرب و سیروز کبدی را نیز بهبود نسبی ببخشد. گانودرما می‌تواند به افراد در مراحل اولیه بیماری کبد الکلی و بخصوص کسانی که از دست دادن عملکرد کبد را تجربه نکرده‌اند، کمک کند. همچنین به بیمارانی که از هپاتیت ب و آنزیم کبد بالا رنج می‌برند نیز کمک می‌کند. حذف هپاتیت ب از بدن بسیار سخت است و احتمال بازگشت آن بعد از درمان بالاست. ترکیبات قوی موجود در گانودرما، حذف داروها و مواد شیمیایی ذخیره‌شده در کبد را سرعت می‌بخشد. آنتی‌اکسیدان‌های بالای موجود در گانودرما با رادیکال‌های آزاد می‌جنگند و بازتولید کبد را بهبود می‌بخشند.

سم‌زدایی کلی بدن

گانودرما سمومی که به دلیل مصرف داروها و غذاهای ناسالم در بدن جمع شده است را حذف می‌کند. سنتز مناسب صفرا و اسیدهای چرب را بهبود بخشیده و سم‌زدایی مواد شیمیایی بدن را تسریع می‌کند. علاوه‌ براین، توانایی بدن برای دریافت ۱٫۵ برابر اکسیژن بیشتر را افزایش می‌دهد. گانودرما به‌سرعت بدن را اکسیژنه می‌کند و سطح pH آن را تنظیم می‌کند.

بیماری های کلیوی

بیماری‌های کلیوی شامل نفریت مزمن، سندروم کلیه دیابتی و نفریت هستند. این مشکلات به‌دلیل بالا بودن سطح قندخون و یا سطح کلسترول در بدن ایجاد می‌شوند. کلیه‌ای که بار اضافی دارد از رسیدن خون به عروق کلیوی جلوگیری می‌کند. این باعث ایجاد خستگی، احتباس ادرار می‌شود. گانودرما پروتئینوری و کلسیرولمیا را کاهش داده و عملکرد کلیه را درست می‌کند.

خواب مناسب، سلامت روان و ضد افسردگی 

در طب سنتی چینی، گانودرما را برای کمک به رفع بی خوابی و اختلالات عصبی پیشنهاد میکنند. استفاده منظم از گانودرما می‌تواند به بهتر خوابیدن شما کمک کند. همچنین در مطالعاتی نشان داده که مصرف متداول گانودرما به مدت ۸ هفته، خستگی و ضعف اعصاب، که همراه با سردرد و بی حوصلگی بروز داده شده را کاهش داده است. مانک‌های چین باستان از این قارچ برای آرامش ذهن خود به‌منظور مراقبه استفاده می‌کردند

در ژاپن، از گانودرمای خشک ‌شده برای درمان بیماری‌های عصبی که به دلیل فشار ها و استرس‌های محیطی هستند، تجویز می‌شود. یک پژوهش نیز نشان داد که مصرف منظم گانودرما می‌تواند به بیمارانی که آلزایمر دارند هم کمک کند. این ماده یک اثر آرام‌بخش دارد که اثرات سوء موادمخدر و اعتیاد آور را دارا نیست.

آنتی‌اکسیدان‌ها وجلوگیری از پیری زودرس

پلی‌ساکاریدهای موجود در گانودرما باعث بهبود سنتز DNA شده و تقسیم سلولی را افزایش می‌دهد که باعث به تأخیر انداختن پیر شدن می‌شود. همچنین به طولانی شدن عمر کمک می‌کنند. این گیاه شگفت‌انگیز به مدیریت برخی شرایط تهدیدکننده بدن و بیماری‌های خودایمنی مانند سرطان و دیگر بیماری‌های عصبی، کمک می‌کند.

گانودرما منبع سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست. یکی از بالاترین منابع آنتی‌اکسیدان در گیاهان است. پپتید گانودرما یکی از قدرتمندترین آنتی‌اکسیدان‌هاست که در این گیاه یافت می‌شود. دیگر آنتی‌کسیدان‌ها شامل پلی‌ساکارید، ترکیب پپتید پلی‌ساکارید و ترکیبات فونولیک می‌شود.

سرطان

گانودرما برای اثرات ضدسرطانی خود شناخته شده است. این ماده سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و با سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کند. تولید intrleukin-2 را تحریک می‌کند که به مبارزه با انواع مختلف سرطان کمک می‌کند. اسید گانودرما که یک ترکیب موجود در گانودرماست به مبارزه با سرطان کبد کمک می‌کند.

این ماده با اثر فرونشانی از طریق تحریک تولید پروتئین در مغز استخوان مقابله می‌کند. در یک آزمایش، با ۳۴ نفر با سطح پیشرفته سرطان به مدت ۱۲هفته، ۳ بار در روز گانودرما دادند. نتایج افزایش زیادی در سلول‌های T نشان داد.

در بعضی از پژوهش ها و تحقیقات بالینی، اثر بخشی قارچ گانودرما بر سرطان پروستات را به دلیل تاثیر آن بر هورمون تستوسترون مورد بررسی قرار گرفته است. مولکولهای موجود در پادشاه گیاهان امکان این را داشته تا روند سرطان پروستات را معکوس نماید، اما این یافته ها نیاز به مطالعات بزرگتری خوهند داشت.

 گانودرما به دلیل نقشی که در مبارزه با تکثیر پیشگیری یا مبارزه با سرطان روده بزرگ (Chen X 2005، Oka S 2010) مورد مطالعه قرار گرفته است. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که یک سال درمان با قارچ گانودرما، تعداد و اندازه تومورها در روده بزرگ را کاهش داده است (Oka S 2010).

علاوه بر این ، گزارش مفصلی از مطالعات متعدد نشان داد که این قارچ می تواند بر روی درمان بیماران سرطانی اثر بخش باشد (Jin X 2016). این مزایا شامل افزایش فعالیت گلبول های سفید بدن، که به مبارزه با سرطان و بهبود کیفیت زندگی در بیماران سرطانی کمک می کند، می‌باشد.

با این حال ، محققان اظهار داشتند که ریشی باید به صورت مکمل با درمان‌های دیگر استفاده شود و جایگزین آن‌ها نشود (Jin X 2016).

عفونت مجاری ادراری

گانودرما همچنین می‌تواند عفونت مجاری ادراری را بهبود دهد. در یک پژوهش، به ۸۸ نفر که از عفونت مجاری ادراری رنج می‌بردند به مدت ۲ هفته گانودرما دادند. محققان متوجه شدند که گانودرما به مقدار زیاد بهتر از پلاسبو در برطرف کردن مشکل عمل کرد.

این ماده باعث مهار ردوکتاز آلفا-۵ شد که یک آنزیم است که تستوسترون را به دی‌هایدروتستوسترون تبدیل می‌کند. این ردوکتاز آلفا-۵ می‌تواند باعث تورم پروستات شده و در ادامه مشکلات جسمانی ایجاد کند. همچنین گانودرما جریان ادرار را در مردانی که علائم مجاری ادراری کم تا متوسط داشتند را بهبود بخشید.

قندخون

گانودرما برای کاهش قندخون بسیار مفید است. این قارچ شامل پلی‌ساکاریدهایی است که به اسم گانودران آ، ب و ث شناخته می‌شود که اثرات کاهش قندخون ارائه می‌دهند. میزان انسولین پلاسما را افزایش می‌دهد تا استفاده بافت کناری و متابولیسم کبد از گلوکز را افزایش دهد.

ویروس عامل زگیل تناسلی (HPV)

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یک عارضه پوستی است که بر اثر انتقال ویروس به وجود می‌آید. حتما شما هم  اسم ویروس اچ‌پی‌وی (HPV) را شنیده‌اید. این ویروس انواع خیلی مختلفی دارد که بیشترشان اصلا خطرناک نیستند و در صورت تشخیص زودهنگام، اصلا سلامت خانم‌ها را تهدید نمی‏کنند اما اگر عفونت مربوط به آن‌ها دائمی شود و درمان مناسب صورت نگیرد، سلول‎های طبیعی ناحیه تناسلی را دچار تقسیم شدید می‏کنند و تبدیل به سرطان می‌شوند. در این مطلب این ویروس را بیشتر می‌شناسیم و علائمش در بدن خانم‌ها را بررسی می‎کنیم.

گزارشات پژوهشی که در ژورنال بین‌المللی قارچ‌های دارویی منتشر شده نشان از پاک سازی ویروس در ۸۸ درصد افراد مبتلا به HPV16 و HPV18 پس از ۲ ماه مصرف ترکیب این دو قارچ دارد (Donatini 2014). یک گزارش علمی دیگر که در ژورنال بین‌المللی قارچ های دارویی منتشر شده است ، نشان می‌دهد که عصاره‌های گانودرما توانستند HPV16 را سرکوب کنند ، نوعی که می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. (LK Lai et al. 2010)

مقدار مصرف قارچ گانودرما

مقدار مصرف گانودرما به عوامل مختلفی مانند سن، سلامت، نوع بیماری و دیگر شرایط بستگی دارد.  اما مصرف ۲ تا ۵ گرم از عصاره گانودرما می‌تواند همراه با وعده‌های غذایی و سه بار در روز مصرف شود.

نکته مهم :

فراموش نکنید که بمنظور عدم تداخلات دارویی و مشاوره های دقیق، قبل از استفاده از این روش کمک درمانی و گیاهی، مثل تمام داروهای گیاهی دیگر، حتماً با پزشکتان مشورت نمایید.

طرز تهیه دمنوش قارچ گانودرما

به گفته برخی از کارشناسان بهترین روش مصرف قارچ گانودرما به صورت چای و دمنوش، هر روز صبح ناشتا و با معده خالی می‌باشد. با وجود اینکه قارچ گانودرما خوراکی است، اما به دلیل مزه‌ی تلخی که دارد بیشتر به صورت خشک شده، پودر، تنتور و چای استفاده می‌شود.

در طب سنتی چینی قارچ گانودرما را به طور کامل خشک کرده و سپس به قطعات کوچک خرد می‌کنند و از آن برای تهیه سوپ، قهوه و دمنوش قارچ گانودرما استفاده می‌کنند.

تکه بزرگ قارچ گانودرما خشک شده را بردارید و در یک قوری آب جوش بیندازید، بگذارید حداقل ۱۵ دقیقه بجوشد (می‌توانید بین ۱ تا ۳ ساعت هم آن را بجوشانید)، از روی اجاق بردارید و بگذارید سرد شود و سپس بنوشید.

قبل از مصرف گانودرما بخوانید:

  • گانودرما می‌تواند با برخی از داروهای تجویزی واکنش دهد.
  • افرادی که داروهای غلظت خون مصرف می‌کنند باید از مصرف گانودرما به دلیل خطر افزایش خونریزی پرهیز کنند.
  • برخی از داروهایی که می‌توانند با گانودرما تداخل داشته باشند عبارتند از آسپرین، پلاویکس، هپارین و کومادین. دیگر داروها مانند کاپتوپریل، لوسارتان، انالاپریل، دیلتیازم، فوروسمید و هایدروکلروتیازید نیز مشکل دارند.
  • اگر برای فشارخون بالا دارو مصرف می‌کنید نیز از گانودرما استفاده نکنید.
  • پیش از مصرف قارچ گانودرما، حتماً با پزشک مشورت کنید.

موارد احتیاطی و منع مصرف گانودرما

  • زنان باردار و شیرده باید از مصرف گانودرما پرهیز کنند.
  • گانودرما در پایین آوردن فشار خون موثر است و حتی ممکن است با داروهای فشار خون تداخل داشته باشد. افرادی که این بیماری را دارند باید پیش از مصرف این ماده با پزشکشان مشورت کنند.
  • در مواردی نادر،برخی افراد ممکن است خشکی گلو یا بینی، خون‌دماغ و یا مشکلات گوارشی را هنگام مصرف گانودرما تجربه کنند. دیگر اثرات جانبی شامل مدفوع خونی و خارش در نواحی بینی می‌شود.
  • اگر شما بیماری خودایمنی دارید، گانودرما مصرف نکنید.
  • پیش و یا پس از جراحی و یا زایمان نیز گانودرما مصرف نکنید.
  • مقدار زیاد گانودرما می‌تواند خونریزی در افرادی که ترومبوسیتوپنی دارند را افزایش دهد. گانودرما حاوی آدنوزین است که ماده‌است که از چسبندگی پلاک‌های خونی به یکدیگر و ایجاد لخته جلوگیری می‌کند.

خوشبختانه بیشتر این اثرات جانبی موقتی بوده و در طول زمان از بین می‌روند. با نظارت پزشکی مناسب، شما می‌توانید این اثرات جانبی را کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید